top of page

AI in het Vlaamse onderwijs: studenten omarmen het, maar wat doen leerkrachten?

  • Foto van schrijver: Gastschrijver
    Gastschrijver
  • 19 feb
  • 3 minuten om te lezen

Stel je voor: een leerling tikt wat woorden in een chatvenster en binnen seconden verschijnt een perfect gestructureerde samenvatting van het laatste hoofdstuk geschiedenis. Science fiction? Nee hoor, dit is de realiteit in veel Vlaamse klaslokalen anno 2025. Artificiële intelligentie (AI) is niet langer toekomstmuziek, maar een alledaags hulpmiddel voor onze leerlingen. Sterker nog, maar liefst 45% van de Vlaamse scholieren gebruikte al AI om huiswerk te maken¹, en dat percentage is ongetwijfeld alleen maar gestegen.


De digitale revolutie in de klas

Onze leerlingen zijn de digitale pioniers van morgen. Ze gebruiken AI-tools als verlengstuk van hun denkvermogen, net zoals wij ooit de rekenmachine omarmden. Maar waar zetten ze AI precies voor in?²


  • Huiswerkhulp: Van het nakijken van grammaticafouten tot het genereren van eerste ideeĆ«n voor een opstel.

  • Leerstof verwerken: AI helpt bij het maken van samenvattingen en het uitleggen van complexe concepten in begrijpelijke taal.

  • Oefenen en herhalen: Slimme chatbots fungeren als onvermoeibare studiepartners.


Wat betekent dit voor ons onderwijs?

Deze AI-revolutie daagt ons traditionele onderwijsmodel uit. Hoe beoordelen we een werkstuk als we niet zeker weten of de leerling of een AI-assistent de pen vasthield? Moeten we AI verbieden of juist omarmen als leermiddel?

De Vlaamse Scholierenkoepel is duidelijk: AI hoort thuis in de klas. "Scholieren verwachten dat het onderwijs hen voorbereidt op het volwassen leven," zegt voorzitter Lore Sleeckxs. "AI is nu al aan het boomen in de samenleving. De school kan ons dus beter nu al leren hoe we op een verantwoorde manier met AI moeten omgaan".


AI in het onderwijs, Kansen en uitdagingen

AI biedt ongekende mogelijkheden voor gepersonaliseerd leren. Stelt u zich eens voor: adaptieve oefeningen die zich aanpassen aan het niveau van elke leerling, gedetailleerde feedback op prestaties, en leermiddelen die perfect aansluiten bij individuele interesses³.


Maar er zijn ook uitdagingen:

  • Digitale kloof: Hoe zorgen we ervoor dat alle leerlingen gelijke toegang hebben tot AI-tools?⁓

  • Ethische vragen: Hoe bewaken we de privacy van leerlingen bij het gebruik van AI-systemen?

  • Vaardigheden van de toekomst: Welke competenties moeten we onze leerlingen bijbrengen in een wereld waar AI steeds meer taken overneemt?⁵


Wat kunnen wij als leerkrachten doen?

  1. Experimenteer: Durf AI-tools uit te proberen in je lessen. Laat leerlingen bijvoorbeeld een eerste versie van een tekst door AI genereren en leer hen vervolgens hoe ze die kritisch kunnen beoordelen en verbeteren.

  2. Maak duidelijke afspraken: Bespreek met je leerlingen wanneer en hoe AI-gebruik acceptabel is. Transparantie is key.

  3. Focus op hogere-orde denkvaardigheden: Leer leerlingen kritisch denken, creatief problemen oplossen en effectief communiceren. Dit zijn vaardigheden die AI (nog) niet kan vervangen.

  4. Blijf jezelf ontwikkelen: Volg trainingen over AI in het onderwijs. De technologie evolueert razendsnel, dus het is cruciaal om bij te blijven.


Als leerkrachten willen we dat onze leerlingen kritisch en slim omgaan met AI. Daarvoor moeten we zelf mee zijn met deze technologische revolutie. AI verdwijnt niet – de keuze is aan ons: achterop blijven of slim benutten?


Laten we kiezen voor het laatste. Want alleen zo kunnen we onze leerlingen Ʃcht voorbereiden op de wereld van morgen. Een wereld waarin mens en machine hand in hand gaan, en waarin kritisch denken en creativiteit belangrijker zijn dan ooit. Bekijk het aanbod van AI Trainingen Vlaanderen voor leerkrachten en blijf leerlingen bij in deze tijd van digitalisering.


AI klaslokaal
  1. Nws V (2024). Scholieren willen AI gebruiken in de klas: ā€œSlimme chatbots uit angst verbieden is geen goed idee.ā€vrtnws.be.

  2. Schoolit (2024). Vlaamse Scholierenkoepel: ā€œAI toelaten als hulpmiddel in de klasā€ - Schoolit.Schoolit.

  3. Artificiƫle Intelligentie in het onderwijs | Scriptiebank. (n.d.). Scriptiebank. URL https://scriptiebank.be/scriptie/2024/artificiele-intelligentie-het-onderwijs

  4. Stuyck, K., Doyen, G., Feys, Y., Noppe, J., Jacques, A., & Buysschaert, P. (2018). Survey samenleven in diversiteit 2017.

  5. Vlaamse Scholierenkoepel vzw (2023). Scholieren over (de toekomSt van) artificiƫle intelligentie en vr in de klaS. reportAdvies Van De Vlaamse Scholierenkoepel.

Comments


Commenting on this post isn't available anymore. Contact the site owner for more info.
bottom of page